History and Humanities
The various meanings of the term ‘omnipotence’
La polisemia del vocablo ‘omnipotencia’
Rev Neurol 2003
, 37(11),
1097–1100;
https://doi.org/10.33588/rn.3711.2003320
Abstract
DEVELOPMENT. In this paper, we briefly review the characteristics of the how the human psychobiological unit progresses in the early ages. The pre-eminence of the affective axis is underlined, the shades of narcissism, egocentrism and pseudo-omnipotence present in such early stages are highlighted, and emphasis is placed on how the morbid persistence of such shades throughout adult life can distort the subject’s valuations. This is more specifically so if they badly taint the subject’s image of God. The author briefly analyzes the organic stratum underlying emotional-affective life and discusses the relationships of the joint integration between the brain and the visceral world. The study also includes contributions by leading Spanish thinkers about the serene conception of the omnipotence of God and finishes by comparing the complexity of the brain with the interaction of the galaxies in the universe.
CONCLUSIONS The paper describes the psychobiological structure of the human personality, from its most archaic and childish positions, steeped in egocentrism and pseudo-omnipotence, and points out how they extend into adulthood. The frequency and the risk of projections of God (not abstract, not ‘all-embracing’) are also stressed, and the most up-to-date and serene theology is followed. It is pointed out that the complexity of the brain is greater than that of a system of galaxies.
CONCLUSIONS The paper describes the psychobiological structure of the human personality, from its most archaic and childish positions, steeped in egocentrism and pseudo-omnipotence, and points out how they extend into adulthood. The frequency and the risk of projections of God (not abstract, not ‘all-embracing’) are also stressed, and the most up-to-date and serene theology is followed. It is pointed out that the complexity of the brain is greater than that of a system of galaxies.
Resumen
Desarrollo El presente trabajo repasa sumariamente las características del progreso de la unidad psicobiológica humana durante las edades tempranas. Subraya la preeminencia del eje afectivo, destaca las notas de narcisismo, egocentrismo y pseudoomnipotencia presentes en tales estadios tempranos, y hace hincapié en cómo la persistencia morbosa de tales notas a lo largo de la vida adulta puede distorsionar las valoraciones del sujeto, concretamente si empañan con fuerza la imagen de Dios. Analiza brevemente el sustrato orgánico de la vida emocional-afectiva, y señala a este propósito las relaciones de la integración aunada encéfalo-mundo visceral. Recoge las aportaciones de algunos pensadores españoles de primera línea acerca de la concepción serena de la omnipotencia de Dios y termina con la comparación de la complejidad del cerebro con la interacción de las galaxias en el universo.
Conclusiones Se expone la estructuración psicobiológica de la personalidad humana, desde las posiciones arcaicas e infantiles, impregnadas de egocentrismo y pseudoomnipotencia, y se subraya su prolongación en el adulto. Se acentúa la frecuencia y el riesgo de las proyecciones de Dios (no abstracta, no ‘omnímoda’), y se sigue la teología más reciente y serena. Se señala que la complejidad del cerebro supera la de un sistema de galaxias.
Conclusiones Se expone la estructuración psicobiológica de la personalidad humana, desde las posiciones arcaicas e infantiles, impregnadas de egocentrismo y pseudoomnipotencia, y se subraya su prolongación en el adulto. Se acentúa la frecuencia y el riesgo de las proyecciones de Dios (no abstracta, no ‘omnímoda’), y se sigue la teología más reciente y serena. Se señala que la complejidad del cerebro supera la de un sistema de galaxias.
Keywords
Archaic ‘omnipotence’
Brain-galaxies
Egocentrism
Omnipotence of God
‘Distorting’ projections
Palabras Claves
Egocentrismo
Encéfalo-galaxias
Omnipotencia de Dios
Proyecciones ‘distorsionantes’
‘Omnipotencia’ arcaica