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History and Humanities
Neurological paleopathology in the pre-Columbine cultures of the coast and the Andean plateau (I). Artificial cranial deformation
Paleopatología neurológica en las culturas precolombinas de la costa y altiplano andino (I). Deformaciones craneales intencionales
Rev Neurol 2004 , 38(8), 791–797; https://doi.org/10.33588/rn.3808.2004014
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Abstract
Aims. The aim of this work was to study the cranial trepanations and deformations carried out by the ancient Paraca, Huari, Tiahuanaco and Inca cultures. To do so, we conducted a field study involving visits to archaeological remains and anthropological museums on the Andean plateau and the Peruvian coast. Development. Cranial deformation was more common in the Andean regions and was performed by putting little pieces of wood or compressive bandages on newborn infants’ heads in order to modify the growth axis of the cranial cavity. Cranial deformations were performed for aesthetic and magic-religious reasons, but were also used as a means of ethnic or social identification, as a symbol of nobility or to distinguish the ruling classes. The immediate consequence of such deformation was the modification of the normal process by which the cranial sutures close. There is a significant correlation between the presence of posterior and lateral wormian bones, according to the degree of artificial deformation. The persistence of metopic suture and exostosis of the outer ear canal have been found in 5% of the skulls belonging to pre-Columbine mummies. Other paleopathological findings include cranial fractures (7%), porotic hyperostosis (25% of children’s skulls), spina bifida occulta, signs of spinal disk arthrosis and Pott s disease. Conclusions. Artificial cranial deformation was a very widespread practice in the Andean regions in pre-Columbine times.
Resumen
Objetivos El objeto de este trabajo fue estudiar las trepanaciones y deformaciones craneales realizadas por las antiguas culturas paracas, nazca, huari, tiahuanaco e inca, mediante un trabajo de campo visitando las ruinas arqueológicas y los museos antropológicos del altiplano andino y la costa peruana.

Desarrollo La práctica de la deformación craneal era común en las regiones andinas. Se realizaba mediante la aplicación de pequeñas tablas de madera o vendajes compresivos en la cabeza del recién nacido para modificar el eje de crecimiento de la cavidad craneal. Las deformaciones craneales tenían un propósito estético, magicorreligioso y de identificación étnica o social, como símbolo de nobleza o de identificación de las clases dirigentes. La consecuencia inmediata de la deformación es una alteración en el proceso normal de cierre de las suturas craneales. Existe una correlación significativa entre la presencia de huesos wormianos posteriores y laterales, en función de la deformación intencional. La persistencia de la sutura metópica y la exóstosis del canal auditivo externo se han encontrado en un 5% de los cráneos de las momias precolombinas. Otros hallazgos paleopatológicos incluyen fracturas craneales (7%), hiperostosis porótica (25% de los cráneos infantiles), espina bífida oculta, signos discoartrósicos de la columna vertebral y mal de Pott.

Conclusiones La práctica de la deformación craneal intencional se encontraba muy extendida en las regiones andinas en la época precolombina.
Keywords
Anthropometry
Artificial cranial deformation
History of neurology
Mummies
Paleopathology
Pre-Columbine cultures
Palabras Claves
Antropometría
Culturas precolombinas
Deformación craneal intencional
Historia de la neurología
Momias
Paleopatología
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