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History and Humanities
Deficiency, disability, neurology and cinema
Deficiencia, discapacidad, neurología y cine
Rev Neurol 2010 , 51(12), 757–763; https://doi.org/10.33588/rn.5112.2010638
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Abstract
INTRODUCTION Cinema has been defined in many different ways, but most of them agree that it should be considered both a technique and an art. Although films often depict fantasy stories, in many cases they also reflect day-to-day realities. In its earliest days cinema was already attracted to the world of health and sickness, and frequently addressed topics like medical practice, how patients lived with their illnesses, bioethical issues, the relationship between physician and patient or research.

AIM To review the presence of neurological pathologies in the cinema with a view to identifying the main neurological disorders that have been portrayed in films. Likewise it also intends to describe the medical praxis that is employed, the relationship between physician and patient, how the experiences of the patient and the family are represented, the adaptation to social and occupational situations, and the intervention of other health care professionals related with neurological patients. DEVELOPMENT. Some of the most significant films that have addressed these topics were reviewed and it was seen that in some of them the illness is dealt with in a very true-to-life manner, whereas others tend to include a greater number of inaccuracies and a larger degree of fiction.

CONCLUSIONS Cinema has helped to shape certain ways of thinking about the health care professionals who work with neurological patients, the importance of support from the family and the social role, among other things. This confirms that resorting to cinematographic productions is a fruitful tool for stimulating a critical interest in the past and present of medical practice.
Resumen
Introducción Son múltiples las definiciones que se han dado del cine, pero la mayoría coincide en considerarlo una técnica y un arte. El cine, aunque en muchos casos muestre historias fantásticas, es con frecuencia un reflejo de la realidad cotidiana. Ya desde sus inicios se sintió atraído por el mundo de la salud y se hizo eco de la actividad médica, de cómo vivían los pacientes su enfermedad, de las cuestiones bioéticas, la relación médico-enfermo o la investigación.

Objetivo Revisar la presencia de la patología neurológica en el cine con el fin de identificar las principales afecciones neurológicas tratadas en el séptimo arte, la descripción de la praxis médica realizada, la relación médico-enfermo, la representación de las vivencias del paciente y de la familia, las adaptaciones sociolaborales, así como la intervención de otros profesionales de la salud relacionados con el paciente neurológico.

Desarrollo Se han revisado algunas de las principales películas que han abordado estos temas y se ha observado que en algunas de ellas se da una visión muy fidedigna de la enfermedad, pero otras no están exentas de inexactitudes y ficción.

Conclusiones El cine ha contribuido a originar ciertas formas de pensar sobre los profesionales sanitarios relacionados con el paciente neurológico, la importancia del apoyo familiar y del rol social, entre otros. Esto confirma que recurrir a la producción cinematográfica es una herramienta fecunda para estimular un interés crítico por el pasado y el presente de la actividad médica.
Keywords
Cinema
Disability
Neurological pathology
Physician-patient relationship
Social context
Palabras Claves
Cine
Contexto social
Discapacidad
Patología neurológica
Relación médico-paciente
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