Skull cult. Trophy heads and tzantzas in pre-Columbian America
*Correspondencia: Dr. Francisco Javier Carod Artal. Servicio de Neurología. Hospital Virgen de la Luz. Avda. Hermandad Donantes de Sangre, 1. E-16002 Cuenca.
E-mail: fjcarod-artal@hotmail.com
Introduction: The skull cult is a cultural tradition that dates back to at least Neolithic times. Its main manifestations are trophy heads, skull masks, moulded skulls and shrunken heads. The article reviews the skull cult in both pre-Columbian America and the ethnographic present from a neuro-anthropological perspective.
Development: The tradition of shaping and painting the skulls of ancestors goes back to the Indo-European Neolithic period (Natufian culture and Gobekli Tepe). In Mesoamerica, post-mortem decapitation was the first step of a mortuary treatment that resulted in a trophy head, a skull for the tzompantli or a skull mask. The lithic technology utilised by the Mesoamerican cultures meant that disarticulation had to be performed in several stages. Tzompantli is a term that refers both to a construction where the heads of victims were kept and to the actual skulls themselves. Skull masks are skulls that have been artificially modified in order to separate and decorate the facial part; they have been found in the Templo Mayor of Tenochtitlan. The existence of trophy heads is well documented by means of iconographic representations on ceramic ware and textiles belonging to the Paraca, Nazca and Huari cultures of Peru. The Mundurucu Indians of Brazil and the Shuar or Jivaroan peoples of Amazonian Ecuador have maintained this custom down to the present day. The Shuar also shrink heads (tzantzas) in a ritual process. Spanish chroniclers such as Fray Toribio de Benavente 'Motolinia' and Gaspar de Carvajal spoke of these practices.
Conclusions: In pre-Columbian America, the tradition of decapitating warriors in order to obtain trophy heads was a wide-spread and highly developed practice.
Desarrollo La tradición de moldear y pintar los cráneos de los antepasados se remonta al Neolítico indoeuropeo (cultura natufiense y Gobekli Tepe). En Mesoamérica, la decapitación post mortem era el primer paso de un tratamiento mortuorio que daba lugar a una cabeza trofeo, un cráneo del tzompantli o una máscara cráneo. La tecnología lítica empleada en las culturas mesoamericanas hacía necesario que la desarticulación se realizase en varias etapas. El tzompantli es un término que se refiere tanto a una construcción donde se colocaban las cabezas de las víctimas como a los cráneos mismos. Las máscaras cráneo son cráneos modificados artificialmente para separar y decorar su porción facial, y se han encontrado en el templo Mayor de Tenochtitlán. La existencia de cabezas trofeo se ha documentado iconográficamente en cerámicas y textiles de las culturas paracas, nazca y huari de Perú. Los indios mundurucú de Brasil y los shuar o jíbaros de la Amazonia ecuatoriana han mantenido esta costumbre. Los shuar, además, reducen las cabezas (tzantzas) en un proceso ritual. Cronistas españoles como Fray Toribio de Benavente ‘Motolinía’ y Gaspar de Carvajal relataron estas prácticas.
Conclusión En la América precolombina se desarrolló profusamente la tradición de la decapitación para obtener cabezas trofeo de guerreros.