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History and Humanities
José Ingenieros and the amusias: the beginning of the neuropsychology in Argentina
José Ingenieros y las amusias, sobre los orígenes de la neuropsicología argentina
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Affiliation
1 Servicio de Neurología Cognitiva, Neuropsicología y Neuropsiquiatría; Instituto de Investigaciones Neurológicas Raúl Carrea; FLENI; Buenos Aires , Argentina
2 Dirección de Salud Mental; Ministerio de Salud , Argentina
3 Universidad de la Costa; Barranquilla , Colombia

Correspondencia:Dr. Ricardo F. Allegri. Servicio de Neurología Cognitiva, Neuropsicología y Neuropsiquiatría. Instituto de Investigaciones Neurológicas Raúl Carrea (FLENI). Montañeses, 2325.CP 1428. Buenos Aires, Argentina.

Rev Neurol 2018 , 66(10), 353–356; https://doi.org/10.33588/rn.6610.2017293
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Abstract
The Argentine neuropsychological school is born of the hand of the European school and is part of the beginning of the Experimental Psychology. In 1896 Horacio Pinero creates the first Department of Psychology at the University of Buenos Aires and in 1898 the first laboratory of Experimental Psychology is annexed. José Ingeniero, psychiatrist, neurologist, politician and above all sociologist publishes in France his work about the musical aphasia, the first neuropsychological work with international significance. In the same redeems to Charcot instead of to Knoblauch like the first one to describe the amusias, it speaks of an intelligence instead of a musical language and proposes a new classification and a methodology of assessment with a neurological-psychiatric integrative perspective. This article gave rise to this book in French on the musical language and its hysterical alterations awarded by the Academy of Medicine of Paris.
Resumen
La escuela neuropsicológica argentina nace de la mano de la escuela europea y forma parte del inicio de la psicología experimental. En 1896, Horacio Pinero crea la primera cátedra de psicología de la Universidad de Buenos Aires, y en 1898 se anexa el primer laboratorio de psicología experimental. José Ingenieros, psiquiatra, neurólogo, político y, sobre todo, sociólogo publica en Francia su trabajo sobre afasias musicales, el primer estudio neuropsicológico argentino con trascendencia internacional. En él redime a Charcot y no a Knoblauch como el primero en describir la amusia, habla de una inteligencia y no de un lenguaje musical, y propone una clasificación y una metodología de evaluación con una perspectiva integradora neurológica-psiquiátrica. Este artículo dio origen a su libro en francés sobre el lenguaje musical y sus alteraciones histéricas, premiado por la Academia de Medicina de París.
Keywords
Amusia
Argentina
History
Musical aphasia
Neuropsychology
Palabras Claves
Afasia musical
Amusias
Argentina
Historia
Neuropsicología
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