Home / Volume 66 / Issue 3 / DOI: 10.33588/rn.6603.2017459
Journal Browser
Volume | Year
Issue
Search
Original Article
Effectiveness of virtual immersion programmes in patients with Parkinson’s disease. A systematic review
Efectividad de los programas de inmersión virtual en los pacientes con enfermedad de Parkinson. Revisión sistemática
Show Less
Affiliation
1 Departamento de Fisioterapia , España
2 Motion in Brains Research Group, Instituto de Neurociencias y Ciencias del Movimiento , España
3 Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle; Universidad Autónoma de Madrid. AGClinic Fisioterapia Avanzada , España
4 Hospital La Paz; Institute for Health Research; Proyecto Mobeeze , España
Rev Neurol 2018 , 66(3), 69–80; https://doi.org/10.33588/rn.6603.2017459
PDF (Español)
Cite
Abstract
INTRODUCTION Parkinson disease (PD) is the second most common neurodegenerative disease. Virtual reality (VR) is being used in rehabilitation of neurological patients. To analyze the VR systems’ therapeutically effectiveness through PD diagnosed subjects with variables of motor, quality of life and cognition.

PATIENTS AND METHODS Electronics database were used to look for articles: Medline, EMBASE, PEDro, CINAHL and Cochrane. The inclusion criteria were: randomized control trial (RCT) performed in PD with at least one VR variable included in the therapeutically treatment and diagnosed PD subjects. Four RCT were chosen showing all good methodology quality. Concordance between evaluators was moderate-high. VR was the main treatment in all of them.

RESULTS VR was more effective in balance improvement in PD subjects than conventional physiotherapy in two RCT. VR was not more effective in balance improvement in PD subjects than conventional physiotherapy in two RCT. Contradictory evidences where showed between the effectiveness of the VR programs versus conventional programs in the effectiveness of balance treatment with PD subjects. Non-motor variables improvement was not greater in subjects with VR treatments versus the ones with conventional physiotherapy in the four RCT.

CONCLUSIONS The treatments with VR cannot be assumed as more effectives than conventional physiotherapy through PD subjects in motor and psychosocial variables.
Resumen
Introducción La enfermedad de Parkinson (EP) es la segunda enfermedad neurodegenerativa más frecuente. La tecnología de realidad virtual (RV) ha adquirido una gran relevancia en la rehabilitación en pacientes de origen neurológico. El objetivo es analizar la efectividad terapéutica de la RV en pacientes con EP en variables motoras, calidad de vida y cognición.

Pacientes y métodos La búsqueda de artículos se realizó utilizando bases de datos electrónicas: Medline, EMBASE, PEDro, CINAHL y Cochrane. Los criterios de inclusión fueron estudios clínicos aleatorizados (ECA) en pacientes con EP donde al menos una intervención terapéutica estuviera basada en programas de RV. Se seleccionaron cuatro ECA con calidad metodológica buena. La concordancia entre los evaluadores fue moderada-alta. En los cuatro ECA se realizó inmersión de RV como principal tratamiento.

Resultados Dos de los ECA revelaron que la RV es superior frente al tratamiento de fisioterapia convencional para la mejora del equilibrio. Dos de los ECA revelaron que la RV no es superior frente al tratamiento convencional en la mejora del equilibrio. Existe evidencia contradictoria de que los programas para la mejora del equilibrio basados en RV son más eficaces que los basados en fisioterapia convencional. Las variables no motoras medidas en los diferentes ECA no se vieron mejoradas en los grupos tratados con RV frente a los tratados con fisioterapia convencional.

Conclusiones No se ha podido demostrar que la efectividad terapéutica de los sistemas de RV sea superior a los programas de fisioterapia convencional en pacientes con EP en variables motoras y psicosociales.
Keywords
Balance
Parkinson’s disease
Physiotherapy
Quality of life
Systematic review
Virtual reality
Palabras Claves
Calidad de vida
Enfermedad de Parkinson
Equilibrio
Fisioterapia
Realidad virtual
Revisión sistemática
Share
Back to top