Efficacy of virtual reality on balance and gait in multiple sclerosis. Systematic review of randomized controlled trials
*Correspondencia: Dr. Roberto Cano de la Cuerda. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad Rey Juan Carlos. Avda. Atenas, s/n. E-28922 Alcorcón (Madrid).
E-mail: roberto.cano@urjc.es
Introduction: Multiple sclerosis (MS) is a neurodegenerative disease that causes gait abnormalities and a deficit in balance control in the vast majority of people affected by it. Virtual reality has been proposed as a complementary approach to conventional physiotherapeutic treatment as a way of improving these variables.
Aim: To assess the real efficacy of this approach compared to other neurorehabilitation therapies, or no intervention, in MS.
Patients and methods: A systematic review of randomized controlled trials was conducted. Studies of the last five years that compare virtual reality with conventional treatment or no intervention, on balance and/or gait, in adults with MS, were included. PEDro scale was used to assess methodological quality and the Oxford scale to determine the level of evidence and grades of recommendations.
Results: Eight studies met the eligibility criteria. For balance, the efficacy of virtual reality is, at least, comparable as conventional training. For gait, virtual reality seems not to be superior in improving the speed, compared with the other types of interventions assessed. Methodological quality of studies was low-moderate.
Conclusions: Virtual reality is as effective as conventional training for improving balance in people with MS. No data suggests that virtual reality is superior to other interventions in improving gait speed. For other gait parameters, virtual reality's efficacy remains unknown.
Objetivo Evaluar la eficacia del abordaje mediante realidad virtual, en comparación con otras intervenciones de neurorrehabilitación o la no intervención, en la EM.
Pacientes y métodos Se realiza una revisión sistemática de ensayos controlados aleatorizados. Se incluyeron estudios de los últimos cinco años que comparasen la intervención de realidad virtual frente al tratamiento convencional o la no intervención sobre el equilibrio y la marcha en personas adultas con EM. Se utilizó la escala PEDro para evaluar la calidad metodológica de los estudios incluidos y la escala de Oxford para evaluar el nivel de evidencia y el grado de recomendación.
Resultados Ocho estudios cumplieron los criterios de elegibilidad. Para el equilibrio, la eficacia de la realidad virtual es, al menos, comparable a la del entrenamiento convencional. Para la marcha, la realidad virtual parece no ser superior en el parámetro velocidad, en comparación con el resto de intervenciones evaluadas. La calidad metodológica de los estudios fue moderada-baja.
Conclusiones La realidad virtual es igual de eficaz que el entrenamiento rehabilitador convencional para mejorar el equilibrio en personas con EM. No se han hallado datos que sugieran que la realidad virtual sea superior a otras intervenciones en la mejora de la velocidad de la marcha, y su eficacia sobre otros parámetros de la marcha es aún incierta.