Home / Volume 69 / Issue 4 / DOI: 10.33588/rn.6904.2019034
Journal Browser
Volume | Year
Issue
Search
Original Article

Effectiveness of the virtual reality in the rehabilitation of the upper limb in the spinal cord injury. A systematic review

Efectividad de la realidad virtual en la rehabilitación del miembro superior en la lesión de la médula espinal. Revisión sistemática
Show Less
Affiliation
1 ORPEA Sanchinarro (E. García-García). Departamento de Fisioterapia, Terapia Ocupacional, Rehabilitación y Medicina Física; Facultad de Ciencias de la Salud; Universidad Rey Juan Carlos (P. Sánchez-Herrera Baeza, A. Cuesta-Gómez). Madrid , España

Correspondencia: Dra. Alicia Cuesta Gómez. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad Rey Juan Carlos. Avda. Atenas, s/n. E-28922 Alcorcón (Madrid).
E-mail: alicia.cuesta@urjc.es

Rev Neurol 2019 , 69(4), 135–144; https://doi.org/10.33588/rn.6904.2019034
PDF (Español)
Cite
Abstract

Introduction: Spinal cord injury is a complex and life-disrupting condition. The functional recovery of the upper limb has been considered as an important objective in tetraplegia because it improves significantly the quality of living in these patients. Virtual reality is a new emerging tool of rehabilitation in spinal cord injured patients.

Aim: To carry out a systematic review about the information about the application of these systems in spinal cord injury in the rehabilitation of the upper limb.

Patients and methods: This review includes clinical trials dated until April 2018, which investigate the functional recovery of the upper limb through virtual reality systems in patients with complete or incomplete tetraplegia. The following databases were used to search for those clinical trials: Scopus, Web of Science, PubMed, Medline Complete, Science Direct, CINHAL and Brain.

Results: Five articles were selected for this review, including randomized clinical trials and clinical trials. The main results show a good tendency on the functional recovery with the combination of virtual reality systems and conventional therapy.

Conclusions: The main limitations and the low quality of the studies show the necessity of further investigations with this new tool of rehabilitation. However, the incorporation of virtual reality systems as a rehabilitation supplement might be a beneficial tool on the functional recovery in spinal cord injury.

Resumen
Introducción La lesión de la médula espinal es un estado funcional complejo que limita gravemente la vida de la persona. Por ello, la recuperación de la funcionalidad del miembro superior en la tetraplejía se considera un objetivo primordial, ya que mejora significativamente la calidad de vida de estas personas. Además de las terapias convencionales, la realidad virtual supone un nuevo enfoque terapéutico en la rehabilitación del lesionado medular.

Objetivo Realizar una revisión sistemática sobre la efectividad de la rehabilitación del miembro superior en pacientes con lesión medular a través de la realidad virtual.

Pacientes y métodos Se recopilaron datos de ensayos clínicos hasta abril de 2018 que investigaran la rehabilitación con sistemas de realidad virtual en los miembros superiores de pacientes con lesión medular completa e incompleta. Las bases de datos consultadas en esta revisión incluyeron: Scopus, Web of Science, PubMed, Medline Complete, Science Direct, CINHAL y Brain.

Resultados Se analizaron cinco artículos, los cuales incluyeron ensayos controlados aleatorizados y ensayos clínicos. Los principales resultados de los estudios muestran buena tendencia de la rehabilitación a través de la realidad virtual en combinación con terapia convencional.

Conclusiones Las limitaciones encontradas en los estudios, así como su baja calidad metodológica, suponen la necesidad de mayores investigaciones acerca de la efectividad de esta nueva herramienta. Aun así, la buena tendencia de los estudios se considera de interés para futuras investigaciones.
Keywords
Lesión medular
Miembro superior
Realidad virtual
Rehabilitación
Palabras Claves
Lesión medular
Miembro superior
Realidad virtual
Rehabilitación
Share
Back to top