Immersive virtual reality and antigravity treadmill training for gait rehabilitation in Parkinsons disease: a pilot and feasibility study
*Correspondencia: Dr. Pablo Herrero. Departamento de Fisiatría y Enfermería. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Zaragoza. Domingo Miral, s/n. E-50009 Zaragoza (Spain).
E-mail: pherrero@unizar.es
Introduction: Treadmill training is considered an effective intervention to improve gait ability in patients with Parkinson's disease (PD). In parallel, virtual reality shows promising intervention with several applications in the inpatient medical setting.
Aim: To evaluate the feasibility and preliminary efficacy of mechanical gait assistance combined with immersive virtual reality in patients with PD.
Patients and methods: This pilot and feasibility study followed a pre-post study design. The intervention consisted of 12 sessions of 30 minutes, distributed regularly over four consecutive weeks. Participants walked on a treadmill with a body-weight support system set at approximately 20% of body weight and equipped with a virtual reality helmet controlled by a two-handed joystick. Feasibility and intervention outcomes were collected at baseline and after four weeks of intervention.
Results: Twelve participants of 60 patients were finally enrolled. Nine of them (75%) completed the treatment intervention with an adherence rate of 97%. Two participants left the study, one of them due to sickness associated with virtual reality and another because of a lack of motivation. There were significant differences associated with small-medium effect sizes when comparing the pre and post values for walk distance, walk speed, balance, and quality of life.
Conclusions: The present study provided preliminary evidence supporting the feasibility of the combination of antigravity treadmill and immersive virtual reality system for the rehabilitation of patients with PD.
Objetivo Evaluar la viabilidad y la eficacia preliminar de la asistencia mecánica para la marcha combinada con la realidad virtual inmersiva en pacientes con EP.
Pacientes y métodos Este estudio piloto y de viabilidad siguió un diseño pre-post. La intervención consistió en 12 sesiones de 30 minutos, distribuidas regularmente durante cuatro semanas consecutivas. Los participantes deambularon sobre un tapiz rodante con un sistema de descarga del peso corporal establecido aproximadamente en el 20% del peso corporal y equipados con un casco de realidad virtual controlado por un joystick para cada mano. Las mediciones de viabilidad y tratamiento se recopilaron al inicio del estudio y después de cuatro semanas de intervención.
Resultados De un total de 60 pacientes, se reclutó finalmente a 12 participantes. Nueve de ellos (75%) completaron el tratamiento, con una tasa de adhesión del 97%. Dos participantes abandonaron el estudio, uno debido a náuseas asociadas con la realidad virtual y otro por falta de motivación. Hubo diferencias significativas asociadas con un tamaño del efecto pequeño-mediano al comparar los valores pre y post para la distancia recorrida, velocidad de la marcha, equilibrio y calidad de vida.
Conclusiones El estudio proporcionó evidencia preliminar que apoya la viabilidad de la combinación de un tapiz rodante antigravitatorio y un sistema de realidad virtual inmersivo para la rehabilitación de pacientes con EP.