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Efficacy of interventions with video games consoles in stroke patients: a systematic review

Eficacia de la intervención con videoconsolas en pacientes con ictus: revisión sistemática
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Affiliation
1 Universidad de Burgos, Burgos , Espana
2 Universidad Rey Juan Carlos. Facultad de Ciencias de la Salud, 28922 Alcorcon , Espana

*Correspondencia: Dr. J. Hilario Ortiz Huerta. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Burgos. P.º Comendadores, s/n (Hospital Militar). E-09001 Burgos.
E-mail: jhortiz@ubu.es

Rev Neurol 2018 , 66(2), 49; https://doi.org/10.33588/rn.6602.2017405
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Abstract

Introduction: In recent years video games and games consoles have been developed that are potentially useful in rehabilitation, which has led to studies conducted to evaluate the degree of efficacy of these treatments for people following a stroke.

Aim: To analyse the literature available related to the effectiveness of applying video games consoles in the functional recovery of the upper extremities in subjects who have survived a stroke.

Patients and methods: A review of the literature was conducted in the CINHAL, Medline, PEDro, PsycArticles, PsycInfo, Science Direct, Scopus and Web of Science databases, using the query terms 'video game', 'stroke', 'hemiplegia', 'upper extremity' and 'hemiparesis'. After applying the eligibility criteria (clinical trials published between 2007 and 2017, whose participants were adults who had suffered a stroke with involvement of the upper extremity and who used video games), the scientific quality of the selected studies was rated by means of the PEDro scale. Eleven valid clinical trials were obtained for the systematic review.

Results: The studies that were selected, all of which were quantitative, presented different data and the inferential results indicated different levels of significance between control and experimental groups (82%) or between the different types of treatment (18%).

Conclusions: The use of video games consoles is a useful complement for the conventional rehabilitation of the upper extremities of persons who have survived a stroke, since it increases rehabilitation time and enhances the recovery of motor functioning. Nevertheless, homogeneous intervention protocols need to be implemented in order to standardise the intervention.

Resumen
Introducción En los últimos años se han desarrollado videoconsolas y videojuegos que son potencialmente útiles para la rehabilitación, lo que ha llevado a valorar el grado de eficacia de estos tratamientos para las personas tras un ictus.

Objetivo Analizar la bibliografía disponible relacionada con la efectividad de la aplicación de videoconsolas en la recuperación funcional del miembro superior en sujetos supervivientes a un ictus.

Pacientes y métodos Se ha realizado una búsqueda bibliográfica en las bases de datos CINHAL, Medline, PEDro, PsycArticles, PsycInfo, Science Direct, Scopus y Web of Science, utilizando como términos de búsqueda ‘video game’, ‘stroke’, ‘hemiplegia’, ‘upper extremity’ y ‘hemiparesis’. Aplicados los criterios de inclusión (ensayos clínicos publicados entre 2007 y 2017, cuyos participantes fueron adultos con ictus con afectación en la extremidad superior y que utilizaron videojuegos), se valoró la calidad científica de los estudios seleccionados mediante la escala PEDro. Se han obtenido 11 ensayos clínicos válidos para la revisión sistemática.

Resultados Las investigaciones, todas ellas cuantitativas, seleccionadas presentan datos diferentes, y los resultados inferenciales indican distintos niveles de significación entre los grupos control y experimentales (82%) o entre los diferentes tipos de tratamiento (18%).

Conclusiones El uso de las videoconsolas es un complemento eficaz para la rehabilitación convencional del miembro superior de personas supervivientes a un ictus al incrementar el tiempo de rehabilitación y potenciar la recuperación de la función motora. No obstante, se requiere la implantación de protocolos de intervención homogéneos con el fin de estandarizar la intervención.
Keywords
Efficacy
Hemiparesis
Hemiplegia
Stroke
Upper extremity
Video games console
Video games
Palabras Claves
Eficacia
Extremidad superior
Hemiparesia
Hemiplejía
Ictus
Videoconsola
videojuegos
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